Happy mid-autumn! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu Happy mid-autumn! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu

Happy mid-autumn!

Blijf op de hoogte en volg Lieske

28 September 2012 | Singapore, Singapore

Lekker dan. Terwijl ik net thuis was van school, kreeg ik een sms’je of ik misschien zin had om mid-autumn te vieren. We zouden over twee uur meeten… op de campus. Kon ik dus alleen even douchen en dan precies dezelfde weg die ik net had afgelegd, weer terugnemen. Ik had sowieso nog nooit gehoord van het vieren van mid-autumn terwijl het nog helemaal geen mid-autumn dag was(dat was die aankomende zondag), maar ik had wel zin in wat gezelligheid na mijn altijd veel te vermoeiende vrijdagochtend college, dus op naar NTU dan maar weer.

Blijkbaar was de bedoeling dat we met z’n allen verschillende mooncakes zouden kopen. Ik bedenk me nu dat ik het volgens mij wel vaker over mooncakes heb gehad, maar helemaal niet heb uitgelegd wat het zijn. Na vorige maand van de Chinese kalender met de “Hungry Ghosts” begint nu de achtste maand waar er wordt uitgekeken naar de 15e dag waarop het Mid Autumn Festival wordt gevierd. Het verschilt natuurlijk per land hoe dat gevierd wordt. Hier niet alleen met de traditionele lantaarns / lampionnen, Chinese thee en optredens, maar ook met het traditionele hapje: de “maancakes”. Kleine, maar heavy gevulde cakejes. Vroeger stopten ze hier geheime boodschappen in, maar omdat we dat tegenwoordig op andere manier kunnen doen, bestaat de vulling nu uit een soort dikke pasta in de vorm van een rondje, dat symbolisch staat voor de volle maan. Je kunt ze kopen bij de meeste supermarkten in wat saaiere vormen, terwijl de bakkerijen hier ze met mooiere opdrukken, speciale smaken of met een jelly buitenkant hebben.

Ik snap niet dat sommige mensen niets van de mooncakes meekrijgen. Dat je er langs loopt in de supermarkt snap ik, maar in elk winkelcentrum kom je wel een proeverij tegen met de meest bijzondere smaken en creaties ervan. Hier verkopen sommige kramen ze trouwens ook met ijs erin. Die versies heb ik helaas niet geproefd, omdat ze best wel duur waren. Ik heb er alleen veel goede verhalen over gehoord van Singaporeanen die er blijkbaar wel zoveel geld voor over hebben gehad. Verder vroeg ongeveer elke local afgelopen tijd niet hoe het met me ging, maar of ik al verschillende smaken van hun lekkere cakejes had geprobeerd. Ook hangen er veel reclames op waarop ze te zien waren.

Maar ondanks dat ik er dus veel over had gehoord, had ik er nog niet veel geproefd. Bij Chinese Garden heb ik een paar jelly mooncakes gekocht en gelijk even door dat park gelopen. Het was voor een deel afgezet omdat daar een lantaarnshow was waar je een kaartje voor moest kopen, maar ik vond het al leuk om even door de wat rustigere wandelpaden te lopen. Ik vond het ook leuk om te zien dat hier een heleboel sportievelingen waren, bijna iedereen was wel aan het fietsen of hardlopen. Verder kon ik dus niet veel van de tuin zelf zien. Na gewoon wat gegeten(niet te veel natuurlijk) en wat gekletst te hebben zijn we naar Clarke Quay vertrokken. Alhoewel genoeg mensen die hier komen de mooncakes dus niet opmerken, is het onmogelijk dat je hier niet merkt dat er iets speciaals aan de hand is. Ik was er al eerder geweest en had toen al de enorme lantaarns in de vormen van van alles en nog wat gezien. Dezelfde creaties kun je ook vinden langs de wegen van Chinatown en in verschillende parkjes waar dan zelfs tentoonstellingen van verschillende soorten lampionnen zijn. En vergeet natuurlijk niet de schattige ronde bollampionnen boven de weg in Chinatown die ik elke avond zie als ik naar huis loop.

Bij Clarke Quay aangekomen, hebben we een super gezellige avond gehad. Na onze wandeling langs de rivier hebben we ergens een kleedje neergelegd en daar veel verschillende mooncakes gegeten. Er zaten echt super lekkere smaken bij, alleen degene gevuld met durian hoefde ik niet nog een keer. Één smaak herkende ik niet, dat bleek kaas te zijn. Dus óf ik weet al niet meer hoe kaas smaakt, óf zij hebben net zo’n gekke kaas hier als brood, vergelijken met Nederland. Twee meisjes hadden zelf iets gebakken, best wel speciale creaties. De ene was iets met chocolade en carmel, de andere portie was een regenbookcakeje wat ze met speciale eetbare verf had gemaakt. Super leuk! En ook leuk om te ontdekken dat ze hier wel, net als in Nederland, gek kunnen zijn op bakken. Want de interesse van meiden in koken hier is gemiddeld toch een stuk lager dan in Nederland heb ik het idee. Nu kan dat natuurlijk ook komen omdat je zo makkelijk en lekker uit eten kan gaan, maar je kunt hier ook makkelijk en lekker naar de vele bakkerijen gaan om gebakjes te halen.

Ik vind het leuk dat in Singapore studenten vaak bij elkaar komen om iets samen te vieren. En dat er genoeg valt te vieren hier met alle tradities. Ik hoorde dat zelfs Kerstmis vaak met vrienden in plaats van familie wordt gevierd. En het lijkt alsof er elke maand wel weer een andere feestdag is. Helaas heb ik dus wel het hele feest op zondag zelf gemist omdat ik in Maleisië zou zijn. Ik vond het niet erg, ik heb genoeg genoten van deze gezellige avond en twee weken lang mooie versiering en lekkere mooncakes. Ik was het hele festival zelf alweer een beetje vergeten. Maar de eerste sms’jes en whatsappjes die ik ontving toen ik zondag mijn mobiel en tablet aanzette, lieten me er weer aan denken: “Happy mid-autumn!”

  • 24 Oktober 2012 - 20:44

    Esther:

    Wat een leuk verhaal, ik krijg helemaal zin in die cakejes, dus ik zeg: mooncake wowdiner als je terug bent :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieske

Omdat ik verwachtte dat mijn eventuele reisverhalen te lang en te niet boeiend zouden zijn, wilde ik eerst geen blog beginnen. Maar ik vind het toch wel fijn om degenen die graag willen weten wat ik meemaak toch iets te vertellen, vandaar dat ik er toch maar aan ga beginnen… Ik vertel niet alleen graag wat ik heb meegemaakt, maar ik maak ook graag foto’s. Alleen zal ik die neerzetten op Facebook, wat naar mijn idee een stuk makkelijker gaat.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 34159

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Marokko

20 Juni 2013 - 06 Augustus 2013

Overige "reisjes"

11 Augustus 2012 - 17 Januari 2013

Exchange Singapore

05 December 2012 - 17 Januari 2013

Reisje Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: