Bali als afsluiter - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu Bali als afsluiter - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu

Bali als afsluiter

Blijf op de hoogte en volg Lieske

17 November 2012 | Indonesië, Denpasar

Even een kort berichtje over bali, omdat ik niet veel tijd heb, maar Bali het toch echt even waard is om nog apart over te vertellen.
Bij Bali moest ik echt aan de feestverhalen van de exchangestudenten denken. Maar wij hebben dit weekend wel even otndekt dat het ook op een andere manier leuk kon zijn. Ik ben gegaan met een meisje uit het hardloopgroepje, dat ooit nog bestond op de NTU, gegaan. Camille heette ze. Super leuk dat ze meeging, want de rest was al hard bezig met studeren.

Omdat we maar twee dagen hadden daar en we graag veel wilden zien, hadden we een dagprogramma voor zaterdag en zondag geboekt. Dit bleek een prima idee te zijn, omdat het echt heel luxe was (een taxichauffeur en taxi voor de hele dag die alles al wist te vinden en alles deed zoals wij het wilden) en heel betaalbaar was (20 euro per dag).
Zo hebben we niet alleen super veel cultuur meegekregen door mooie tempels, grappige shows, koffieboerderijen en een marktje te bezoeken, maar zagen we tijdens het reizen ook nog super veel cultuur. Het was echt zo mooi om door Bali te rijden, omdat we al snel midden in de wat rustigere gebieden kwamen in plaats van op een drukke weg. Je zat dan echt midden in de Indonesische bevolking: de mannen hard aan het werk op de rijstvelden en de vrouwen rondlopend met een goed gevulde mand op hun hoofd en de kleine meisjes dansend in hun dansles. Ook de honden waren hier heel anders dan in Nederland, ze liepen gewoon los op straat, maar volgden hun baasje overal en dachten er niet aan om voor een auto te springen.

Ook qua eten hebben we een beetje cultuur meegekregen. Alhoewel ons ontbijt bij het hotel uit niet meer dan een toast met wat superzoete jam bestond, hebben we zaterdagmiddag aan een heerlijk lopend buffet gezeten(inclusief vers fruit waar we gelukkig niet ziek van zijn geworden) en aspergesoep die totaal niet naar asperge smaakte; zaterdagavond de Yong Tahu, Ayam Rick en de Sapo Tahu uitgeprobeerd; en hebben we zondagmiddag een luxe lunch gehad met een bijzonder toetje (zie Facebook).

Verder was er veel natuur. Ik denk dat het er hier nog zo mooi uitziet omdat het verder nog niet heel ontwikkeld is, want de straten liggen op zich wel vol met rotzooi. Maar nu waren er wel nog heel veel bossen, rijstvelden en planten overal. We hebben ook een vulkaan gezien en een mooi bos bezocht waar we op een olifant hebben gereden! Super jammer dat we niet op de echte rug van een olifant mochten zitten, maar we op zo’n zadel moesten zitten. Maar op zich was dat al eng genoeg, wat loopt dat gek zeg. En het was echt super leuk om de olifanten te kunnen aanraken en ze van zo dichtbij te zien. Ze waren zo vriendelijk en rustig en volgden hun “baasje” echt overal. Elke olifant had ook zijn eigen baasje, dus dat zal daar ook wel een beetje door komen. Onze olifant was een beetje ondeugend omdat hij overal bleef eten, maar één voor ons was al helemaal erg, omdat die alles probeerde af te snijden. Aan het einde kregen de olifanten ook nog een mondharmonica in hun slurf, zodat we een liedje hoorden op weg naar huis!

Het viel me op dat Bali wel een beetje anders was dan de rest van Indonesië, omdat de auto’s er helemaal niet hard reden! Het was echt super geregeld en rustig, wel apart om te zien. Verder vond ik het wel weer jammer dat het heel toeristisch was. Overal probeerden mensen je wel weer iets aan te smeren en iedereen probeert je aan te spreken. Het fijne aan Bali, juist omdat het zo toeristisch is, is dat het wel weer veilig en goed geregeld is. Er waren ook alleen maar luxere hostels, waardoor we ook een luxe kamer hadden en een zwembadje voor onze deur. Heerlijk voor als je ’s avonds terugkwam van een toch wel zware autoreis.

Het was echt jammer dat we hier maar twee dagen bleven, ik had eigenlijk sowieso nog wel graag gesurft en gaan raften. Dat kan je daar namelijk wel goed doen, ook als je het nog nooit hebt gedaan. En er waren gewoon mooie stranden, je kon er goed duiken, goed uitgaan, grote Buddhabeelden zien… Dus zeker wel leuk om er iets langer te blijven. Maar ons weekendje was ook al super leuk, ik vond het fijn dat ik nog even wat meer Indonesië had gezien, omdat ik er dalijk met Maartje niet meer langs ga. Je kon hier in ieder geval genoeg van de cultuur zien. En heerlijk om weer even zo’n relaxt weekendje tussendoor te hebben.

  • 08 December 2012 - 18:39

    W.Gielkens:

    Twee dagen Bali er bij. Prima.
    "Het viel me op dat Bali wel een beetje anders was dan de rest van Indonesië."
    Kijk, zo praat een ervaren reiziger.
    Zou je, weer terug in Nederland, niet een diapresentatie willen geven voor ons, arme achterblijvers?

  • 10 December 2012 - 14:26

    Isabella:

    cool lieske

    op maar de zinderende finale

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieske

Omdat ik verwachtte dat mijn eventuele reisverhalen te lang en te niet boeiend zouden zijn, wilde ik eerst geen blog beginnen. Maar ik vind het toch wel fijn om degenen die graag willen weten wat ik meemaak toch iets te vertellen, vandaar dat ik er toch maar aan ga beginnen… Ik vertel niet alleen graag wat ik heb meegemaakt, maar ik maak ook graag foto’s. Alleen zal ik die neerzetten op Facebook, wat naar mijn idee een stuk makkelijker gaat.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 34137

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Marokko

20 Juni 2013 - 06 Augustus 2013

Overige "reisjes"

11 Augustus 2012 - 17 Januari 2013

Exchange Singapore

05 December 2012 - 17 Januari 2013

Reisje Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: