Goed nieuws berichtje - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu Goed nieuws berichtje - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu

Goed nieuws berichtje

Blijf op de hoogte en volg Lieske

16 Augustus 2012 | Singapore, Singapore

En weer even een berichtje vanuit Singapore. Ik wil even beginnen met iets belangrijks zeggen, anders vergeet ik het weer. Ik vind het heel leuk dat jullie mijn reisverslagen ook echt lezen en reacties achterlaten, dankjewel!

Ik begin hier al helemaal te wennen. Ik mis mijn ontbijt niet meer omdat het hier veel lekkerder is. Ik mis geen kopjes thee meer, want die maak ik nu gewoon zelf met mijn nieuwe thee-ei. Ik loop de weg naar de metro en school automatisch. Ik snap het bussensysteem veel beter. Ik heb geen last meer van de temperatuurwisselingen. Ik weet precies waar ik sowieso goed fruit, sojamelk, avondeten, milkshakes en brood kan vinden. Ik ruik de vieze douches niet meer. Ik weet precies welke kranen ik in de badkamers moet gebruiken om niet veel te weinig of veel te veel water in één keer te krijgen. Ik loop links van de weg. Ik kijk eerst naar rechts als ik de straat oversteek. Ik weet precies dat ik de airco een halfuur vóór het slapen aan moet zetten om dan met een lekkere temperatuur te kunnen slapen. Ik krijg een indeling in mijn kamer zodat ik mijn spullen snel kan vinden. Ik heb schoonmaakspullen gekocht en heb ervoor gezorgd dat het in ieder geval een stuk schoner is op mijn kamer. En echt, ik kan zelfs de rijst al met stokjes eten.

Het contact waar ik eerst nog wat moeite mee had, gaat nu ook prima. Ik herken al veel mensen in het hostel, ook als ik ze in de stad zie. Zo heb ik ook altijd wel iemand om mee te kletsen of te eten. Ik heb eindelijk normaal en leuk contact met de leiding hier. Gisteren werd ik door vier verschillende mensen gevraagd of ik mee uit ging, dus dat moet ook geen probleem worden als ik daar zin in heb. Ik was nu namelijk even niet mee gegaan omdat ik nog niet te moe was, maar ik wil wel heel graag meegaan. Er schijnt een brug te zijn waar veel exchangers naartoe komen om samen wat te drinken, dus daar moet je sowieso wel een leuke avond hebben. Ergens anders wat gaan drinken wordt een duur grapje, aangezien het bier niet bepaald goedkoop is hier.

Nog heel goed nieuws: mijn voet was ontstoken in het vliegtuig afgelopen vrijdag, maar hij is nu weer helemaal hersteld! Daardoor kon ik gisteren makkelijk de campus eens beter gaan verkennen. Ik vond het allemaal zo mooi, heb echt heel veel gezien en heel veel foto’s genomen, maar laat ik het maar even soort van beknopt houden. Wat ik het leukst vond om te zien was een Chinees deel, het Chinese Heritage centrum en bijbehorende Yunnan Garden, daar had je echt van die Chinese huisjes in de tuin staan. Je hebt op de rest van de campus ook veel planten, maar de Yunnan Garden is echt één en al natuur. Als je veel natuur wil zien, kun je ook nog naar de algemene bieb en de bijbehorende kantine eronder gaan, daar had je ook echt prachtig uitzicht op het bos die om de campus heen ligt.
Verder was ik helemaal verliefd op de halls. Dit zijn de gebouwen met appartementjes voor studenten van de NTU. Ik heb alleen hall 12 tot en met 16 gezien, want ze zijn verspreid over het hele terrein. Het zag er niet alleen super mooi en gezellig uit, ik vond het ook zo leuk dat ze bijna allemaal een eigen kantine hebben, en borden die ze vol plakken met fotocollages van de mensen in de hall of advertenties van activiteiten voor alleen die hall. Ze hebben ook allemaal eigen sportteams die dan tegen de teams van andere halls strijden. Het leek erop dat elke hall ook een eigen bestuur heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Ze zijn hier trouwens ook heel trots op mensen die in het bestuur zitten, overal zie je wel foto’s en namen van een bepaald bestuur. Of als er iemand heeft gewonnen met een bepaalde competitie, wordt dit ook duidelijk aangegeven. Ik had ook een tijdschrift van de NTU gelezen. Dit was een tijdschrift wat om de maand wordt uitgebracht en stond ook alweer vol met mensen die hadden gewonnen met een (internationale) competitie. Volgens mij vinden ze prestaties hier echt heel belangrijk.

Ook met mijn vakken gaat het beter. Ik heb nu namelijk vier vakken, ik ben ingeloot voor het derde en vierde vak. Het vervelende is dat ik drie economische vakken heb en één wiskundig vak, wat niet helemaal de bedoeling is. Maar ik heb in ieder geval al vier vakken zodat ik als ze het niet opmerken dat het geen wiskundig vak is, wel genoeg punten binnenkrijg. Die vakken blijven vervelend, ik blijf er toch elke dag mee bezig en de UM en de NTU kunnen er beiden ook niet veel aan doen. Als vierde vak heb ik trouwens ‘the Chinese economy’, dat lijkt me een interessant onderwerp!

Verder lijkt het erop dat ik geen kamergenootje meer krijg. Het meisje wat hier zou komen wonen, is dus nooit meer teruggekomen. En gisteren kwam er iemand langs omdat ze dat meisje op wilde zoeken, dus het was wel echt de bedoeling dat ze in deze kamer kwam. Maar ik realiseerde me vannacht eigenlijk dat ik het wel heerlijk vond om de kamer voor mezelf te hebben. Natuurlijk zou het gezellig zijn, maar er zijn hier genoeg mensen. En ik kon bijvoorbeeld vannacht niet slapen, maar dan hoef ik me gewoon nul komma nul zorgen te maken dat ik iemand wakker maak als ik dan eerst mijn tablet pak, dan weer de oplader, dan weer mijn mobiel, dan weer de oplader van mijn mobiel, dan weer naar de wc ga, dan weer wat water ga halen… Dus eigenlijk vind ik het wel fijn. Bovendien piept en wiebelt mijn bed verschrikkelijk als ik al zelf beweeg, laat staan hoe het zou zijn als er iemand boven me zou liggen of in het andere piepbed.

O, en ook niet geheel onbelangrijk: iedereen uit het hostel heeft een prachtig cadeautje gekregen, altijd leuk natuurlijk. Ik wilde het nog steeds kopen en had het nog nergens gezien, dus het was wel handig dat we het kregen: een badhanddoek. Ze zijn ook nog eens in mijn lievelingskleur *kuch*, dus dat komt mooi uit. Het is wel een heel grappig en leuk gezicht om iedereen met zo’n roze handdoek over het plein te zien lopen. Verder heb ik ontdekt dat de wasservice van het hostel prima is. Je mag dan elke werkdag vóór 9.30 vier kledingstukken (helaas geen ondergoed of andere dingen) afgeven en dat hangt dan de volgende ochtend aan je deur, gedroogd en wel. Want drogen hier is echt een ramp. Ik loop ook altijd drie uur lang rond met nat haar en ik ben blij dat ik drie handdoeken heb, want het duurt echt wel even voordat je gebruikte handdoek weer droog is. We hebben wel een droger, jammer dat ik daar mijn haar niet in kan doen na het douchen.

Dus een geheel goed nieuws berichtje, tot hier. Nu ben ik namelijk al helemaal gek op Singapore, maar ik moet bekennen dat ik wel een minpuntje heb gevonden. Die muziek! Verschrikkelijk… Normaal heb ik niet echt last van muziek, maar dit gaat me echt te ver. Ze draaien van die hele zoete liedjes. En dan niet af en toe een zoet liedje, maar aan één stuk door. Ik hoop dat ik er nog een beetje aan ga wennen, maar ik vrees het ergste. Gelukkig draaien ze alleen muziek in de winkels, dat scheelt weer. Dus eigenlijk valt het slechte nieuws wel weer mee en blijft dit toch een heel goed nieuws berichtje. Ik vind het al weer tamelijk lang worden, dus ik ga maar stoppen, maar ik wilde eigenlijk ook nog vertellen van mijn geslaagde training met het vrouwenvoetbalteam van de NTU en een ritueel van de Hungry Gosths waar ik aan mee heb gedaan! Morgen dan maar weer...

  • 16 Augustus 2012 - 19:28

    Stefano:

    Das idd n hele hoop goed nieuws, Lies!
    Maar ik zou t niet gokken met dat ene wiskunde vak te weinig voorzover je dat zelf in de hand hebt.
    Waarmee is die mierenzoete muziek mee te vergelijken?
    tip voor je haar: bezoek eens n kapper. Kort staat je ook erg leuk voor zover ik me dat nog kan herinneren. :)
    Doeg!

  • 16 Augustus 2012 - 19:31

    GePeP:

    je komt toch wel nog terug?

  • 16 Augustus 2012 - 20:20

    Isabella:

    woow!het lijkt wel het paradijs op aarde, vreemd dat er niet meer mensen wonen dan!! en een fohn wil ook wel eens helpen voor je haar..
    niet te warm om te voetballen?? je hebt het wel snel allemaal voor elkaar zeg, je bent er amper!en alles al overwonnen! geweldig!! :)))

  • 17 Augustus 2012 - 09:54

    John:

    Hoi Lieske, leuk te lezen dat je daar al aardig begint in te burgeren en op je gemak te voelen.
    Groetjes van Ine en John.

  • 17 Augustus 2012 - 16:27

    M:

    tip voor je haar: luister aub niet naar Stefano maar wel naar isabella

  • 17 Augustus 2012 - 16:46

    W.Gielkens:

    Nou Lieske, wat jij in die eerste alinea allemaal hebt geleerd in drie dagen, dat heb ik in al mijn vele jaren nog niet klaar gespeeld. Ik weet nog altijd de weg naar de metro niet, waar ik goeie sojamelk kan halen en ga zo maar door. Frustrerend.

  • 18 Augustus 2012 - 19:24

    Lianne:

    Whaha, en ik op facebook allerlei vragen stellen, terwijl hier al de antwoorden staan! Had even gemist dat je een blog ging bijhouden.

    Leuk geschreven, ik kijk uit naar meer :)

  • 20 Augustus 2012 - 11:07

    Dianne:

    goed nieuws idd! Je brengt het ook zo lekker positief, zelfs op schrift!

  • 20 Augustus 2012 - 13:34

    Lieske Coumans:

    Dankjewel voor jullie leuke reacties!

  • 22 Augustus 2012 - 11:42

    Isabella:

    hee,ik mag die m wel! geen flauw idee wie het is -heb wel een vermoeden-

  • 04 September 2012 - 22:30

    Jos Gielkens:

    Meid, vooral HEERLIJK blijven genieten van Signapore en vooral zolang mogelijk verliefd blijven!! Ennnnnn....... in al die winkeltjes hebben ze toch ook wel goede oordopjes???

Tags: halls, campus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieske

Omdat ik verwachtte dat mijn eventuele reisverhalen te lang en te niet boeiend zouden zijn, wilde ik eerst geen blog beginnen. Maar ik vind het toch wel fijn om degenen die graag willen weten wat ik meemaak toch iets te vertellen, vandaar dat ik er toch maar aan ga beginnen… Ik vertel niet alleen graag wat ik heb meegemaakt, maar ik maak ook graag foto’s. Alleen zal ik die neerzetten op Facebook, wat naar mijn idee een stuk makkelijker gaat.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 34145

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Marokko

20 Juni 2013 - 06 Augustus 2013

Overige "reisjes"

11 Augustus 2012 - 17 Januari 2013

Exchange Singapore

05 December 2012 - 17 Januari 2013

Reisje Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: