Op naar de NTU - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu Op naar de NTU - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu

Op naar de NTU

Blijf op de hoogte en volg Lieske

13 Augustus 2012 | Singapore, Singapore

Yes, ik heb weer genoeg meegemaakt om even een verhaal te vertellen. Vandaag ben ik namelijk officieel begonnen met studeren! Dat studeren zelf vond ik niet eens het spannendst, het ging me meer om de reis ernaartoe…

Ik was er in Nederland allang achter dat het lekker lang reizen zou gaan worden naar de uni en dat het dus vervelend was dat ik maandagochtend al om 8.30 ergens moest zijn waar ik ook nog nooit was geweest. Gelukkig was het opstaan geen probleem, want ik was om 3.00 al klaarwakker en kon ik op tijd vertrekken. Na echte, verse broodjes te hebben gegeten trouwens! Die had ik gekocht bij de Giant in Vivocity, een groot, nieuw, wat deftiger winkelcentrum aan de MRT HarbourFront. Ik was wel blij dat Maarten even een tip had gegeven waar ik naartoe kon gaan, want mijn maag kon op dat moment wel weer even ‘vertrouwd’ voedsel gebruiken. Bijna alles zit hier namelijk vol met kruiden, vet of suiker. Het enige waar ik geen last heb is fruit, maar dat is weer zo kort houdbaar. Ik had gisteren ook druiven gekocht die er nog prima uitzagen en vanmiddag waren ze al helemaal vies, dus dat is geen optie. Ik had onderweg nog wat vers fruit gekocht waar ik ook nog een kruid op kreeg. Ik heb helaas geen idee wat het voor fruitsoorten en kruiden waren, maar na een paar eerst onwennige happen bleek het toch wel heel lekker te zijn. Dat is dan weer een aanrader, zodra ik weet wat het was laat ik het weten.

Maar goed, daar liep ik dan om half 7 ’s ochtends over dezelfde weg waar ik al meerdere malen had gelopen in de middag of avond. Wat een verschil! Er was nog bijna niemand, alleen nog wat oudere mannen die al aan de koffie zaten en nog wat slapende mensen(nog slapend van gisteren, of alweer in slaap gevallen nadat ze waren opgestaan?). Het was echt een hele andere ervaring door de rust, het was zo lekker rustig, je voelde opeens veel meer wind, en het zag er echt mooi uit met de zon die op begon te komen. Dus dat was dan wel weer het voordeel van zo vroeg vertrekken. Ik hoorde iemand die er om half 9 had gelopen en toen was het alweer druk as usual. Het is hier echt heel normaal dat iedereen gewoon naar buiten komt, ookal is het maar om even wat met elkaar te gaan drinken. Ik begin ook echt al mensen te herkennen, omdat ze er gewoon zoveel zijn. De gemiddelde huizen hier zijn volgens mij niet per se heel groot, dus dat zal ook wel meehelpen om sneller naar buiten te komen. En het zit waarschijnlijk wel in de cultuur om veel samen te komen.

Ik begin weer af te dwalen… het ging namelijk nog om de reis naar school. Ook in de MRT was het weer een wereld van verschil of je er ’s ochtends of ’s avonds in zit. Ik kan me wel genoeg plaatjes herinneren van Japan met alleen maar slapende mannen in pak in de ochtendmetro’s, dat was hier dus precies hetzelfde! Ik denk dat minstens de helft van de mensen aan het slapen was. Het was daardoor ook oorverdovend stil. Terwijl ik de avond daarvoor nog in een best wel luidruchtige metro zat. De MRT-lijnen zijn trouwens ook net zo goed als ik had verwacht. Om de drie minuten komt er wel weer een nieuwe aan en het is duidelijk aangegeven waar je bent, waar je naartoe gaat, hoeveel stops dat nog is, tot hoe laat ze rijden die dag, vanaf hoe laat, waar de bussen en de winkels zijn als je uit de metro komt, etc… Je zag wel dat de metrostations vanaf Outram Park naar Pioneer steeds ouder werden. Ik kon goed naar buiten kijken en werd wel nieuwsgierig naar de omgeving bij bijvoorbeeld Boon Lay, Jurong en Pioneer, maar die heb ik vandaag niet meer gezien.

Eenmaal aangekomen bij Pioneer kon ik gelijk instappen in een gratis shuttlebus naar de NTU, ideaal was dat. Minder ideaal was dat de bus zo vol zit dat er in het midden ook nog mensen staan en er maar één uitgang is, aan de voorkant… Dus je kunt je voorstellen wat er gebeurt als iemand halverwege de bus eruit moet. En ze riepen sowieso helemaal niet om waar je was, dus ik moest echt goed opletten. Maar als je het eenmaal één keer hebt gezien allemaal, zal het wel heel makkelijk zijn. Ook in deze bus was het weer heel stil ’s ochtends. Ik kan me heel goed voorstellen dat het ook maar niets is om in Singapore vroeg op te moeten. ’s Nachts koelt het wat af en kan je meer dingen doen, dus het zal wel moeilijk zijn om dan vroeg naar bed te gaan. Ik heb met iemand gesproken die avondschool had rond een uur of 19, echt ideaal lijkt me dat! Want hij bleef dan daarna de hele nacht op en sliep ’s ochtends en ’s middags gewoon uit.

Als je de shuttlebus maar niets zou vinden of zou hebben gemist, kon je ook nog altijd een bus van het openbaar vervoer nemen, die rijden daar ook. Blijkbaar leven er echt veel mensen buiten de campus, want om de 9 minuten reden ook nog bussen 179, dat waren dubbeldekkers(!) vol met meer studenten op weg naar de NTU. Ik was dus blij dat ik niet de enige was die nog best een stukje moet reizen om naar de campus te gaan.

  • 15 Augustus 2012 - 16:24

    W.Gielkens:

    'kwoubesteendagjemee.....

  • 04 September 2012 - 22:27

    Jos Gielkens:

    Zo, dus het is er schitterend, maar ze hebben ook prima openbaar vervoer en iedereen is STIL als jij er aan komt: wat wil je nu nog meer!!

Tags: bus, NTU, shuttlebus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieske

Omdat ik verwachtte dat mijn eventuele reisverhalen te lang en te niet boeiend zouden zijn, wilde ik eerst geen blog beginnen. Maar ik vind het toch wel fijn om degenen die graag willen weten wat ik meemaak toch iets te vertellen, vandaar dat ik er toch maar aan ga beginnen… Ik vertel niet alleen graag wat ik heb meegemaakt, maar ik maak ook graag foto’s. Alleen zal ik die neerzetten op Facebook, wat naar mijn idee een stuk makkelijker gaat.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 34141

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Marokko

20 Juni 2013 - 06 Augustus 2013

Overige "reisjes"

11 Augustus 2012 - 17 Januari 2013

Exchange Singapore

05 December 2012 - 17 Januari 2013

Reisje Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: