Intro: op naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu Intro: op naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Lieske Coumans - WaarBenJij.nu

Intro: op naar Singapore

Blijf op de hoogte en volg Lieske

11 Augustus 2012 | Singapore, Singapore

Ongeveer een jaar geleden werden we er in de klas al op aangesproken door de leraren: let op, je moet al ruim van tevoren weten naar welke universiteit je wil voor je exchange. Maak een top 6, stuur die op, en dan hoor je vanzelf waar je terecht komt.
Maar een top 6 maken uit bijna 100 universiteiten is wel een beetje veel voor mij, aangezien ik niet zo goed ben in kiezen. Om me te oriënteren ben ik dan maar naar de mening van anderen over de exchangeplaatsen gaan kijken. Tijdens het lezen bleek ik gelukkig al drie eisen te hebben die de keuzes al beperkten. Je had bijvoorbeeld universiteiten die je niet mocht kiezen als econometriestudent. Verder heb ik al genoeg moeite met Engels, dus wilde ik geen nieuwe taal erbij moeten leren door naar een land te gaan waar ze fatsoenlijk Engels kunnen praten in het hele land. Ten slotte had ik genoeg van het rotweer en die niet echt zomerachtige zomers in Nederland, dus wilde ik ook wel graag naar een warm land. Toen ik later verslagen las van studenten die in Amerika waren geweest en alleen maar fastfood konden eten en zich alleen maar konden verplaatsen met een auto, viel ook Amerika af voor mij. En Nieuw-Zeeland begon al in juli met school, dan had ik helemaal geen vakantie meer, dat was ook niets.
Uiteindelijk kwam ik een keer langs Singapore, en ik werd gelijk enthousiast. Ik vond het mooi om te lezen hoe drie verschillende culturen(Chinezen, Indiërs en Maleisiërs) zo goed samen konden leven in een land. Sowieso heb ik de Aziatische cultuur altijd al mooi gevonden omdat het een cultuur is waar de mensen om je heen minstens net zo belangrijk zijn als jij zelf. Verder vind ik het altijd goed dat ze zoveel respect hebben voor oude, wijze mensen. Singapore heeft dan nog een extra mooie cultuur, omdat het hier heel belangrijk is dat iedereen gelijke kansen heeft. Dat is nog eens wat anders dan dat er bijvoorbeeld in India bij je geboorte al gelijk in een kaste wordt ingedeeld.
En ik kan nog wel blijven doorgaan over waarom ik toen al bepaald dat ik graag naar Singapore wilde: Je kon er super makkelijk en goedkoop reizen in Azië, de universiteit had een mooie, grote campus(wist ik veel dat ik later uitgeloot zou worden), het is er super veilig en schoon door strenge regels, alles is heel bereikbaar, de mensen zijn heel gedreven en het is één van de meest Westerse landen binnen Azië.
Later hoorde ik dat ik ook echt ingedeeld was op Singapore, dus dat ik echt mocht gaan! Ik was natuurlijk super blij en ben me vanaf toen steeds meer met Singapore gaan bezighouden. Ik las toeristenboekjes, internetsites en verhalen van vorige “exchangers”. Zo wist ik al een beetje wat me te wachten stond en naar welke landen ik graag wilde reizen. Ik zou het super vinden om naar Thailand, de Filippijnen, Indonesië, Maleisië, Hong Kong of Vietnam te gaan. Ik las ook dat er al veel geregeld wordt vanuit een organisatie uit Singapore voor alle exchange students, dus het moet sowieso lukken om wat leuke reisjes te maken. Maar ook Singapore zelf lijkt me dus heel mooi. Ik ben benieuwd!

  • 12 Augustus 2012 - 09:15

    Lieske Coumans:

    Dankje!
    Ik studeer in Maastricht en met alle economische studies moet je dan een halfjaar in het buitenland studeren bij een van hun partner universiteiten... Maar dus wel ongeveer hetzelfde als een minor, alleen dan verplicht in het buitenland.

  • 13 Augustus 2012 - 20:49

    Esther:

    En jij maar zeggen: ik weet t niet hoor dat schrijven, na je 1e verhaaltje ben ik al helemaal 'hooked'. Ik ga snel de volgende lezen, kan niet wachten! xxx Es

  • 13 Augustus 2012 - 22:33

    W.Gielkens:

    Nou, je zet Singapore wel erg in 't zonnetje. Maar als ze er trots zijn op wijze, oude mannen ben ik het meteen met je eens.

  • 04 September 2012 - 22:12

    Jos Gielkens:

    Ik ben blij om te lezen dat je vooraf zo enthousiast was! En...... ik ben ook hele blij als ACHTERAF blijkt, dat dit helemaal terecht was! Dus als je weer terug bent wil ik wel ALLES weten over Singapore en jouw verblijf daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieske

Omdat ik verwachtte dat mijn eventuele reisverhalen te lang en te niet boeiend zouden zijn, wilde ik eerst geen blog beginnen. Maar ik vind het toch wel fijn om degenen die graag willen weten wat ik meemaak toch iets te vertellen, vandaar dat ik er toch maar aan ga beginnen… Ik vertel niet alleen graag wat ik heb meegemaakt, maar ik maak ook graag foto’s. Alleen zal ik die neerzetten op Facebook, wat naar mijn idee een stuk makkelijker gaat.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 34132

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2018 - 27 Oktober 2018

Marokko

20 Juni 2013 - 06 Augustus 2013

Overige "reisjes"

11 Augustus 2012 - 17 Januari 2013

Exchange Singapore

05 December 2012 - 17 Januari 2013

Reisje Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: